JAWA-ČZ 175 Typ 356 kývačka přišla na svět v roce 1956 a stala se další povedenou kývačkou vyrobenou ve společné spolupráci ČEZET a JAWY. Motocykl byl postaven na stejné konstrukci jako 250 kývačka jen s rozdílem, že rám byl přizpůsoben menšímu motoru dodávaného ČEZETOU .
JAWA-ČZ 175/356 kývačka byla převzata od svého průkopníka JAWA-ČZ 250/353, který vdechnul stejnou podobu. Avšak s výraznými změnami, rám byl přizpůsoben k menší rozteči pro uchycení motoru. Motor dostal svou čtyřrychlostní převodovku ovládanou spojkou v olejové lázni s menšími lamely než u dvěstěpadesátky. Klikový mechanismus byl uložen nejdříve na válečkových ložiskách, která byla později vyměněná za standardní kuličková ložiska. Karburátor se zpočátku montoval přírubový tzn., že byl navlečen na přírubu karburátoru a stažen hliníkovou objímkou. Filtr sání byl pro tento karburátor standardní v podobě drátěnky ukryté v hliníkovém odlitku opatřeném přívěrou vzduchu. Ta se ovládala zobáčkem, který procházel skrz poklop karburátoru. V roce 1957 se začal montovat nový karburátor monoblokové konstrukce, který měl již svou plovákovou komoru v jednom celku. Monoblokový karburátor byl přichycen na karterový motor dvěma šrouby. Pro tento monoblokový karburátor byl dodáván i též nový tlumič sání v podobě plastové baňky ukrývající se pod sedlem, který byl spojen s karburátorem pomocí pryžové manžety. Válec motoru měl svá výfuková kolena vyvedena do výfuku s rybinovými koncovkami. Ty byly též vyměněny po čase za nový tvar doutníkové koncovky. Zadní kyvná vidlice měla ze začátku montované jednoduché tlumiče bez nastavení, po níž přišly nové tlumiče, které se daly nastavit podle hmotnosti spolujezdce. Stačilo silou nadzvednout dolní kryt a opěrné kroužky poposadit výš nebo níž. Od 1.5.1958 se změnila elektroinstalace spínací skřínky s ampérmetrem a kontrolka neutrálu umístěná na palivové nádrži. Spínací skřínka (bošárna), která dostala svou novou podobu se třemi polohami, byla umístěna na horní časti masky světla. Ampérmetr byl nahrazen za kontrolku dobíjení, která se spolu s kontrolkou neutrálu nacházela vevnitř masky světla v těsné blízkosti tachometru. JAWA ČZ 175 typ 356 byl nahrazen v roce 1959 modelem ČZ 175 typ 450, který byl znám svým jedno výfukovým motorem.
Národní řada Jawa-ČZ
Dle jistých poúnorových rozhodnutí bylo
ustanoveno, že má jít do výrobního programu tzv. Národní neboli
Jednotná řada. Sloučením značek Jawa a ČZ vzniklo spojení Jawa-ČZ.
Jak již název napovídá, jednalo se o řadu stejného vzhledu, která
se lišila v podstatě pouze motory. Motocykly byly osazeny motory o
objemu 125, 150 (později 175), 250 a 350ccm. První kusy se na trh
dostaly již v roce 1954. Rozhodnutí o rozdělení objemových řad
zůstalo, takže motocykly kubatur 125, 150 a 175 byly vyráběny v ČZ
ve Strakonicích, 250 a 350 v Jawě. První dva roky výroby byly
stroje osazovány půl-nábojovými bubnovými brzdami.
Prvními typy této řady vyráběné ve Strakonicích byly motocykly
Jawa-ČZ 125 typ 351 a 150 typ 352. Jsou prvními z "malých" kývaček,
rám je uspořádán obdobně jako u kubatur 250 a 350, je ale odlehčený
a menší. Tyto motocykly se mezi sebou liší jen v motoru s tím, že
největší možný počet částí je shodný. Dvoupákový motor je z větší
části převzat z předchozích modelů ČZ. Velice populární a známou se
stala právě tzv. "stopadesátka."
Oba motocykly byly vyráběny od roku 1954 do roku 1956.V průběhu výroby dochází k některým změnám, z nichž nejpodstatnější jsou asi brzdové bubny. Oba motocykly jsou vybaveny vpředu polovičním brzdovým bubnem na pravé straně a vzadu je náboj bez bubnu brzdy, ten je umístěn v rozetě sekundárního převodu. Zadní brzda je ovládána táhlem (klíč zadní brzdy je vpravo). Poslední motocykly z řad 125/351 a 150/352 jsou již vybaveny plnými brzdovými bubny vpředu i vzadu (shodné s bubny na typech 125/355 a 175/356), zadní brzda již není ovládána táhlem, ale ocelovým lankem v bowdenu, klíč zadní brzdy je na levé straně. Kusů s plnými bubny bylo vyrobeno ovšem minimální množství.
Vyráběny byly dvě verze -
základní a lidová. Základní verze se od lidové lišila větším
použitím chrómu na nádrži, kolech atp. Lidová verze je
charakteristická stříbrnou nádrží s červenými linkami a znakem
Jawa-ČZ. Rozšířenější je pravděpodobně verze lidová. Obě verze bez
rozlišení objemu měly spínací skříňku na nádrži, tachometr byl
umístěn v masce se stupnicí do 120kmh a bílým
podkladem. Převodovka byla třístupňová. Na pravé straně motoru je
ukazatel rychlostního stupně. Přední vidlice je teleskopická,
zakrytá. Jedná se o typ, kde jsou použita dlouhá úzká pera, která
jsou uvnitř horní části vidlice. Vlastní tlumiče pérování jsou
umístěny ve spodní části vidlice. Zadní tlumiče pérování byly
zpočátku se dvěma šroubky ve spodní části (k doplňování oleje), v
průběhu výroby byly nahrazeny klasickými kývačkovými dvoupolohovými
tlumiči. Sedlo má tvar klasické kývačkové kytary, je zajištěno
šroubkem v přední části.
Boční schránky (kastlíky) mají otevírání šroubovákem zvenčí.
Zapalování je paralelní, oddělené od ostatní elektriky. Jako zdroj
el. energie slouží šestipólový alternátor s permanentními magnety.
Rotor je nasazen na kuželu klikového hřídele, v dané poloze je
zajištěn perem tvaru půlměsíce a zajištěn maticí. Točí se okolo tří
cívek na statoru. Pravá a spodní cívka jsou světelné, levá horní
cívka je zapalovací. Z ní vede kabel na kladívko, kondenzátor a
chcípák ve spínací skřínce. Druhý vývod cívky je vyveden průchodkou
ven z motoru a je kabelem veden přímo na zapalovací svíčku.
Rozvod el. energie do spotřebičů je dvojího druhu. Z alternátoru
vede napájecí kabel střídavého proudu do spínací skříňky, kde je
přes přepínač veden do hlavního světla (přes přepínač
dálkových/tlumených světel) a do zadní svítilny. Přes usměrňovač ve
spínací skříňce je jednou půlvlnou el. proudu dobíjen akumulátor,
ze kterého je v případě potřeby napájen klaxon, brzdové světlo nebo
parkovací světla.
Od roku 1956 přichází na trh inovované motocykly s označením Jawa-ČZ 125 typ 355 a 175 typ 356. Upřesněno sériová výroba typu 356 započala smontováním prvního motoru s číslem 600 080 1.března 1956. Výroba typu 355 byla spuštěna v červenci téhož roku. Motocykly vývojově přímo navazují na stroje typu 351 a 352, zcela přepracován je ovšem motor.Vrtání a zdvih zůstalo shodné (52x58), změnil se však směr otáčení klikového hřídele (v souvislosti se změněnou koncepcí převodovky). U motoru 175/356 došlo ke zvýšení zdvihového objemu oproti jeho předchůdci (150/352) zvětšením vrtání na 58 mm a zdvihu na 65 mm. Oba motocykly se vyráběly od roku 1956 do roku 1960.
Celý blok motoru u obou motocyklů
je nyní odvozen od motoru Jawa-ČZ 250/353. Shodná je konstrukce
spojky (s automatickým vystavováním při řazení), převodovky i
klikového hřídele (vše s přihlédnutím k daným rozměrům a výkonům).
Zcela shodné s motocykly 250/353 a 350/354 je dynamo s buzením do
statoru a třístupňovým regulátorem (nahrazuje alternátor s
permanentními magnety předchozích typů 125/351 a 150/352) a systém
bateriového zapalování s indukční cívkou pod nádrží. Díky této
koncepci nedochází k podstatnému kolísání napětí, ale zase je nutné
pro nožní startování baterie. Motocykly však chytají na roztlačení
i bez baterie.
Převodovka je čtyřstupňová s postupným řazením pomocí páky na levé
straně motoru (po přitlačení k motoru a zvednutí slouží k nožnímu
startování stroje). Pohon předlohového hřídele má převod 23/14,
jednotlivé převodové stupně mají převod z převodového hřídele I.
23/13, II. 19/18, III. 16/21 a IV. má přímý záběr bez předlohového
hřídele. Převod roztáčecího (startovacího) ústrojí je
1:3,04.
Při řazení rychlostních stupňů dochází k automatickému
vystavování spojky. Automat je pod pravým víkem motoru u pastorku
sekundárního převodu (malého řetězového kolečka). Spojka je
pěti-lamelová, s ocelovými lamelami a s lamelami s korkovým
obložením, běží v olejové lázni pod levým víkem motoru. Vyráběny
byly opět dvě výše jmenované verze. Spínací skříňka je umístěna na
nádrži, nově společně s ampérmetrem a kontrolkou neutrálu (pouze
neutrál mezi prvním a druhým rychlostním stupněm). Spínací skříňka
se od roku 1958 přesouvá do horního pláště světlometu pod
rychloměr, ampérmetr je nahrazen kontrolkou dobíjení (vlevo), druhá
kontrolka (vpravo) je na neutrál. Je použit vzduchový filtr nového
typu a výfuky jsou tzv. doutníčky. Ty byly použity ale již od 1.1.
1958, zatímco spínací skříňka v plášti světlometu až od 1.4.1958,
tedy se vyskytují stroje s výfuky typu doutníčky a spínací skříňkou
s ampérmetrem.
Podstatně změněna byla kola, resp. brzdové bubny. Kola jsou u modelu 125/355 shodná (ráfky 1,60x16", pneu 3,00x16"), 175/356 má pření ráfek i pneu shodné s 125, zadní ráfek 1,85Bx16" a pneu 3,25x16". U obou motocyklů je v jednom kole 36drátů průměru 3,1mm se závitem M3,5. Brzdové bubny jsou plnonábojové, shodné pro přední i zadní kolo, 140/35 mm. Na zadním je unašeč pro rozetu. Obě brzdy jsou ovládány ocelovým lankem v bowdenu. Klíč přední brzdy je na pravé straně, zadní brzda má klíč vlevo.
Kvalitu strojů pouze dokazuje podniknutí a odvážnost cesty kolem světa cestovatele p. Waiganda, jenž zakoupil ojetý motocykl Jawa-ČZ 125 typ 355, jenž měl najeto 47.000km. Během následujících let podnikl již zmiňovanou cestu kolem světa čítající na 22.000km bez jediné opravy (vyjímaje pneumatiky, čištění přerušovače a svíček). Cestu, jak dokazují též současné fotografie jeho stroje, podnikl v opravdu nejhorších podmínkách a terénech a mezi zeměmi, které projel, jsou např. Turecko, Írán, Pákistán, Indie, Ceylon, Singapur, Vietnam, HongKong, Filipíny či Panamská úžina nebo USA. Pokud vezmeme v úvahu fakt, že stopětadvacítka typu 355 má průměrnou cestovní rychlost po dobré silnici někde kolem 60kmh, tak to byl rozhodně dosti odvážný cestovatel. Podle trasy a nákladu, který vezl, se dá předpokládat, že nejednou ani takovouto průměrnou rychlost neměl. Za odevzdávané fotografie a články redakci Motor-Revue byl později cestovateli darován nový motocykl, ČZ 125 Sport, výměnou za jeho vlastní, jenž byl Motokovem předán 7.12. 1964 do ČZ Strakonice.
O oblíbenosti těchto motocyklů navíc svědčí i fakt, že již v roce 1958 byl vyroben miliontý kus Jawy-ČZ 175 typ 356. Nic ale nemění na tom, že spolupráce mezi Jawou a ČZ byla pro jejich představitele pravděpodobně spíše z donucení a z jistých problémů tato spolupráce již v roce 1960 skončila, atak již od tohoto roku ČZ montovala opět motocykly pod svou značku a Jawa pod svou. Byl to čas velkých budovatelských plánů a zcela jistě také pro některé lidi čas velkých politických zklamání. Nicméně výše zmiňované motocykly byly "šité" pro svoji dobu a o oblíbenosti svědčí i dodnes jejich veliká rozšířenost. Zajímavostí, která je vidět pouze na některých motocyklech (bez rozlišení typu či objemu) je barevný pruh uprostřed ráfku v barvě motocyklu. Někdy je též doplněn zlatými linkami.
Změny během výroby Jawa-ČZ
125 typ 355 a Jawa-ČZ 175 typ 356
Díky dostupné literatuře se mi
podařilo dojít k následujícím závěrům:
Použití celkem pěti druhů přední
vidlice (přesné rozdíly naleznete v doplňku katalogu
nd):
355 41 000 (od v. č. 902280 u 355 a
641689 u 356, dle porovnávání čísel byla tato změna již před zářím
1956)
355 41 001
355 41 002
355 41 003
355 41 004
Byly používány též různé typy
karburátorů:
Jawa-ČZ 125 typ 355:
Jikov 2920 Tř
Jikov 2920 Monoblok
Jikov 2922 Monoblok 11 bez
čističe
Jikov 2922 Monoblok 12 s
čističem
Jawa-ČZ 175 typ 356:
Jikov 2924
Tř
Jikov 2924 Monoblok 11 bez
čističe
Jikov 2924 Monoblok 12 s
čističem
Další změny:
Změněno seřizování dopad předního
světla - přesunuto do horní části rámečku světlometu
Nové uložení zadní kyvné vidlice (od
1.1.1958)
Použit tlumič sání (pravděpodobně se
změnou výfuků)
Kompletně změněny výfuky - namísto
původních rybin používány tzv. doutníčky (od 1.1.58)
Změna spínací skříňky na sp. skříňku
Bosch, přesunuta do horní části masky (od 1.4.58)
Ampérmetr nahrazen kontrolkou
dobíjení, spolu s kontrolkou neutrálu přesunuta k tachometru (od
1.4.58)
Drobných změn bylo provedeno více,
toto jsou hlavní, přesné najdete ve výše zmiňovaném
doplňku
Technické
parametry
JAWA ČZ 175 typ 175-356
rok výroby 1958
barva červená
max. rychlost 90 km/h
nádrž 12l
hmotnost 110kg
motor dvoudový jednoválec
typ 175/356
zdvihový objem 171ccm
chlazení vzduchem
vrtání x zdvih x mm
max. výkon 6kW (8,2hp) při 5250 ot./min
točivý moment Nm při ot./min
zapalování bateriové
svíčka zapalovací BRISK N15YC
dobíjení dynamo 6V 45W
výfuky dva doutníkové
převodovka čtyřstupňová
přední brzda bubnová
zadní brzda bubnová
obložení Jawa
přední pneu Barum 3,00 x 16´
zadní pneu Barum 3,25 x 16´
olej do benzínu Paramo Rapid 2T 1:50
olej do převodovky Gyrol 80W