Zde jsou fotografie ze vzniku
motoru na motocykl JAWA 90 Cross 30.53. Motocykl je ve fázi vzniku
a konkrétně skládání motoru.JAWA 90 Typ 37 CROSS se
vyráběla od roku 1967 spolu s verzí ROASTER, které patřily k
nejostřejším motocyklům z Povážských strojíren. JAWA 90 se stala v
sedmdesátých letech špičkovým strojem, který při svém výkonu
připomínal spíše motorovou pilu na dvou kolech. Právě proto byl
tento motocykl tak výjimečný v historii motocyklu Jawa. Vděčil za
to pětirychlostní převodovce s krátkým řazením a s vodorovnému
karburátoru, který měl šoupátko přímo na pravé straně kliky ukryté
pod alternátorem. Verze Cross byla stvořena pro střední terén a
lišila se od ROADSTERA především výfukem, který byl veden nahoře u
sedla, a řídítky s hrazdou opatřenými rychlopalem. Verze Cross
neměla zadní stupačky pro spolujezdce, protože byla určená pouze
pro jednu osobu. Dvoutaktní vzduchem chlazený motor byl spojen s
pětirychlostní převodovkou se spojkou v olejové lázni. Pro lepší
chlazení byl válec motoru spolu s hlavou byl opatřen hliníkovým
žebrováním. Pro snadnou kontrolu oleje v převodovce byla důmyslně
ukryta na pravé straně motoru měrka oleje. Primární převod motoru
byl převáděn pomocí šikmo osazených zubů mezi košem a kolečkem na
klice. Ze začátku výroby se
montovaly karburátory značky Dell Orto typ UB S 20, po němž se
vzápětí začal montovat náš karburátor značky JIKOV. Karburátor byl
na pravé straně spojen gumovou manžetou s přívěrou pro lepší starty
za studena. Byl přichycen na přírubě, která sloužila též jako držák
cívek zapalování. Pod tímto držákem se ukrývalo závratně důležité
šoupátko určující, kdy se má dostat palivo do válce. To vše bylo
ukryto pod deklem motoru, ve kterém byl přítlačný mechanismus
spojky. Na deklu byl přichycen náhon tachometru poháněný od
řetězového kola. Na levé straně motoru se nacházelo zapalování v
podobě kondenzátoru a přerušovače ukryté pod plastovým víčkem. Síla
motoru byla převáděna řetězem v gumových manžetách na 18 palcová
kola, která měla své náboje spolu s brzdami zděděné od Pionýra.
Přední teleskopické vidlice se montovaly ze začátku s menšími
vidlicemi, které byly do úrovně dolního držáku nosných trubek.
Novější verze měla již do standardní úrovně k hornímu držáku
nosných trubek. Na předních teleskopických tlumičích byla
připevněna maska, která pocházela z Pionýra, a byla jen pozměněná v
tachometru, který měl nyní obdélníkový tvar s osvětlením a dvěma
kontrolkami pro neutrál a přepnutí dálkového světla. Pod přední
maskou byl klakson, který měl stejný tvar jako u Pionýra, jen byl
na 12V. Řídítka byla opatřena na levé straně přepínačem světel ve
tvaru kruhového prstence, stejně jako tomu bylo u skútrů Manet a
Tatran. Palivová nádrž byla o obsahu 5,5 litru a byla opatřená po
obou stranách náklonicemi. Sedlo bylo důmyslně konstruováno. Po
odemknutí se pod ním ukrýval velký prostor pro nejrůznější nářadí
či drobné součástky. Zadní vidlice byla tlumena dvojicí svislých
tlumičů, které byly shodné s kývačkami. Blatníky se podobaly těm u
motocyklu Mustang, přední blatník byl u verze Cross mírně
nadzvednut a oproti Roadsteru o něco kratší. Nakonec to
nejoriginálnější. Jde o spínací skříňku, která byla vyrobena s
tištěnými spoji na desce. Nacházela se na pravé straně spolu se
vzduchovým filtrem. Na levé straně se nacházela a zámek spínací
skřínky, s níž byl spojen středovou tyčkou. Těchto nejvýkonnějších
motocyklů z Povážských strojíren Roadster a Cross bylo celkem
vyrobených 42 tisíc kusů. První série devadesátky se prodávaly za
4.800 korun, v roce 1969 od výrobního čísla 014696 pak za 5.600
korun, a nakonec se tento motocykl prodával od roku 1972 za
neuvěřitelných 3.600 korun československých.
V roce 1973 byla výroba těchto motorových pil na dvou kolech z
Povážských strojíren ukončena.
JAWA 90 TYP
37
Technický popis z 1968 2.vydání
Motor dvoudobý vzduch. chlazený Karburátor
Počet válců 1 Karburátor Jikov 2920 SK
Obsah válců 88,7ccm Průměr difuséru 20mm
Vrtání 48mm Hlavní tryska 105
Zdvih 49mm Volnoběh tryska 50
Kompresní poměr 1:8,5
Maximální výkon motoru 9,5k při 6500ot/mim Alternátor
Maximální rychlost 95km/hodině Stejnosměrný proud 12V
Prům. spotřeba 60km/hod 2,8l/100km Výkon dynama 65W
Přední žárovka 25/25 W
Obsah nádrže 10,5/1,5rez litru Zadní žárovka 5W
Výška motocyklu 780 mm Stop žárovka 5W
Délka motocyklu 1930mm Kontrolní žárovka 1,5W 2x Ba9
Šířka motocyklu 600mm Zapalovací svíčka Pal 14-9 R
Zapalovací cívka 8 V-02-9210,3
Maximální stoupání 35% Vzdálenost elektrod 0,5-07mm
Váha stroje-bez paliva 76kg
Váha stroje-s palivem 83kg Kola
Zdroj: www.fiklub.mypage.cz
Komentáře